Dag 5/6

Ochtend

Vanochtend sta ik niet al te laat op. Die lui van gisteren zitten ook vanochtend weer aan het ontbijt. Zij gaan nog een dagje op de vliegbasis kijken. Ik heb andere ideeën op dit moment. Buiten is het volledig mistig. Na het eten loop ik meteen maar naar die lieftallige dame toe om te zeggen dat ik wegga. Gelukkig berekent ze de twee dagen die ik al had gereserveerd niet door. Daar kom ik goed mee weg.

Het idee is om naar de Furka Pas en de Rhône Gletsjer te gaan. Ik ben nog niet een paar honderd meter weg of ik zie bordjes dat deze pas is afgesloten. Hetzelfde geldt voor het alternatief, de Susten Pas. Hmmm tijd voor plan B. Laat ik eerst ook maar eens terugrijden en eens bij de vliegbasis kijken of daar iets te zien valt.

Nog maar net het dal uit, is alle mist weg en is het hartstikke mooi weer. Wat een verrassing!

Bij de basis blijkt het al een drukte van jewelste te zijn. Het lijkt wel alsof iedereen die voor Axalp kwam nu hier is neergestreken. Ik rij de hele baan voorbij en vind een stil weggetje aan de kop van de baan in het westen. Na een tijdje zie ik twee F/A-18’s opstijgen richting het oosten. Kort daarna gaat er nog één weg. Jammer dat ze die kant op gaan. Maar dit betekent waarschijnlijk ook dat ze na een klein uurtje weer in dezelfde richting zullen landen. Ik besluit te wachten in een lekker warm zonnetje.

Na een tijdje komt er een Pilatus PC-7 binnen voor de landing.

Pilatus PC-7 tijdens de landing

Na een klein uurtje wachten zie ik de eerste F/A-18 overvliegen en die draait in voor de landing, een F/A-18D.

F/A-18D Hornet tijdens de landing

F/A-18D Hornet tijdens de landing

Hierna draait een Pilatus PC-6 Turbo Porter in voor de landing.

Pilatus PC-6 Turbo Porter tijdens de landing

Pilatus PC-6 Turbo Porter tijdens de landing

Pilatus PC-6 Turbo Porter tijdens de landing

Nog wat later komen de F/A-18C’s één voor één binnen.

F/A-18C Hornet tijdens de landing

F/A-18C Hornet tijdens de landing

F/A-18C Hornet tijdens de landing

Dit is echt heel dichtbij. Mooie foto’s weer. Zo vind je ze in Nederland niet.

Niet lang daarna stijgt er nog van alles op: Pilatus Porter, Pilates PC-21 en een aantal F/A-18’s en F-5’s.

F/A-18C Hornet tijdens opstijgen

F-5E Tiger II tijdens opstijgen

Deze stijgen allemaal in tegenstelde richting op en komen weer allemaal langs. Later steekt er wat meer wind op en wordt alle mist vanaf het meer deze kant op geblazen. Ik vermoed dat de baan is omgedraaid en dat ze vanaf de andere kant gaan landen. Ik besluit een gokje te wagen. Ik rij helemaal naar de andere kant van de baan en vind weer zo’n weggetje maar wel een stuk verder weg. De Pilates Porter land vanaf deze kant. Het lijkt erop dat ik goed heb gegokt. Maar al snel zie ik twee Hornets landen en een hele stroom lichtjes in de lucht. Ze landen toch vanaf de andere kant.

Middag

Hierna rij ik door naar Brienz. Ik probeer de parkeerkaarten die ik gisteren heb gekocht weer terug te geven. Maar dat feest gaat niet door. ’Dat kan niet.’ Ik vraag me echt af waarom dat niet zou kunnen. Maar nee blijft nee. Ik ben behoorlijk geirriteerd hierdoor en ga weg.

Ondertussen is er een nieuw plannetje gevormd: Wengen. Dat ligt boven Lauterbrunnen en daar ben ik een vorige keer ook geweest. Mooie panorama’s heb ik in mijn hoofd.

Ik parkeer de auto weer in dezelfde garage als gisteren en neem het treintje naar boven. Eénmaal in de trein zie ik dat ik me heb vergist. De vorige keer ben ik in Mürren geweest. Vandaar kon je de bergen helemaal zien. Ik heb maar zo’n vermoeden dat dat vanuit Wengen niet het geval zal zijn.

In Wengen aangekomen blijkt dit inderdaad het geval te zijn. Vanaf hier zie je alleen de Jungfrau. De rest is verborgen achter een bergwand. Nu ik hier toch ben, kan ik beter blijven ook. Een ander gezichtspunt is nooit weg. Via het toeristenbureau vind ik al snel een hotel en ik reserveer er ook meteen eentje voor morgennacht in Mürren.

Wat later neem ik de gondel richting Mannlichen. Dat ligt zo’n beetje op dezelfde hoogte als Kleine Scheidegg maar een stuk verder weg. Dat moet een panorama schieten gemakkelijker maken. Vergeleken met het treintje (6 CHF voor enkeltje) is dit vrij duur (41 CHF voor retour). Ik heb éénmaal boven nog maar anderhalf uur, voordat de laatste weer naar beneden gaat (17:00). Iets te vroeg naar mijn zin maar er zit niets anders op. Bijna boven zie ik een grote zwarte piramide en ik begin nu toch te twijfelen of ik hierboven wel de hele keten ga zien. Gedurende de laatste 100 meter van de kabelbaan komen ze ineens allemaal in zicht.

Boven zie ik links een pad dat in 20 minuten naar een uitzichtpunt loopt. Dit loop ik voor 2/3 af en zoek een mooi windstil plekje voor de pano. Het is een heel geklooi. Het is al een tijd geleden dat ik een pano heb gemaakt en er gaat veel fout. Ondertussen dringt de tijd. Tot overmaat van ramp geeft de panobot ook nog aan dat de batterij bijna leeg is.

Dit zijn de Eiger, Mönch en Jungfrau, een 59 megapixel foto (12685 * 4678).

Eiger, Mönch en Jungfrau vanuit Mannlichen

De Wetterhorn en de Schreckhorn. De onderkant van deze bergen lag volledig in de schaduw en die heb ik weggelaten. Ik ben er niet helemaal zeker van of dat nu wel zo’n goede beslissing was.

Wetterhorn en Schreckhorn vanuit Mannlichen

Dit is een 95 megapixel foto (20720 * 4591). Vergelijk dat eens met de 12 megapixel sensor grootte (4256 * 2832). Met de huidige software en zeker de hulp van een panoramarobot is het geen kunst meer om grote foto’s te maken. Dit is ook de reden dat ik niet echt warm loop voor een 36 megapixel Nikon D800. Het is wat meer gedoe en in sommige omstandigheden waarbij er veel beweging is, wordt stitchen lastiger. Maar de kwaliteit van de pixels is het allerbelangrijkst. De hoeveelheid is alleen maar gemakkelijk, niet meer dan dat. Zodra wordt aangetoond dat de pixelkwaliteit van de D800 op zijn minst even goed is als die van de D700 dan wordt het een ander verhaal. Iets anders is nog het kleinste diafragma waarmee je zonder zichtbaar kwaliteitsverlies nog kan fotograferen (F/11 voor de D700) en de toch lastige keuze tussen een D800 en een D800E. Tot zover over camera’s, terug naar de mooie bergen van Zwitserland. Die staan niet bepaald ideaal in het licht maar beter iets dan helemaal niets.

Eiger

Eiger vanuit Mannlichen

Mönch

Mönch vanuit Mannlichen

Silverhorn

Silverhorn vanuit Mannlichen

Dan snel alles inpakken en als de wiedeweerga terug naar de gondel. Die missen is geen optie, want er zijn weinig alternatieven. Er is een pad naar beneden maar dat schijnt op dit moment te gevaarlijk te zijn door de recente regenval.

Gelukkig ben ik op tijd.

Terug in het hotel drop ik alle fotospullen en ga een stukje wandelen. Ik volg een pad richting het zuiden, daar schijnt een mooi uitzicht te zijn. Wellicht is dit iets voor vanavond of morgenochtend. Het uitzicht is er inderdaad ook, maar het blijft beperkt tot de Jungfrau. Terug ga ik via een veel hoger gelegen pad.

Terug in het hotel zie ik dat ik vanaf mijn balkon een bijna perfect uitzicht heb. Ik wacht tot de zon ondergaat en kan werkelijke hele mooie foto’s van de toppen maken. Mooi warm zonlicht op de sneeuw met een blauwe lucht. Later als de zon al een half uurtje onder is maak ik er nog een aantal. Wonderlijk welke kleuren er dan tevoorschijn komen!

Hier is een serie van de Jungfrau van net voor zonsondergang tot in het donker.

Jungfrau vanuit Wengen

Jungfrau vanuit Wengen

Jungfrau vanuit Wengen

Jungfrau vanuit Wengen

Jungfrau vanuit Wengen

Jungfrau vanuit Wengen

En nog zo’n serie maar dan van de Silberhorn.

Silberhorn vanuit Wengen

Silberhorn vanuit Wengen

Silberhorn vanuit Wengen

Silberhorn vanuit Wengen

Silberhorn vanuit Wengen

Silberhorn vanuit Wengen

Silberhorn vanuit Wengen

Silberhorn vanuit Wengen

Totaal zo’n 1400 foto’s gemaakt vandaag.

Hierna is het tijd voor eten. Een Cordon Bleu dit keer. Ik had verwacht dat het eten heel duur zou zijn hier, maar het zijn normale prijzen. Bovendien krijg je een maaltijd waar je met gemak twee dagen op kan leven en dat ga ik dan ook maar doen.

Kaarten, Grafieken & Downloads

GPS Kaart met kleurgecodeerde hoogte informatie

Kleurgecodeerde afstand/hoogte grafiek

Kleurgecodeerde afstand/hoogte grafiek, Zwitserland Najaar, Dag 5

Download het originele gpx bestand hier.

edit