Dag 2/6

Middag

Grindelwald

Vanmorgen is het onverwacht goed weer na al die regen van gisteren. De verwachting was dat het vanochtend ook nog zou regenen, een meevallertje dus. Rond 08:15 richting Grindelwald gaan rijden. Gelukkig heb ik er net op tijd erg in om het vignet op de voorruit te plakken, want zo lees ik “een niet-opgeplakt vignet is niet geldig”. Vlak voor de grens kwak ik de auto aan de kant voor het plakwerkje. Dat trekt wel even de aandacht van de grenswachtjes (-; Allemaal moeilijke vragen over waar ik vandaan kom en waar ik naartoe ga, of ik geen wiet of geld bij me heb. Dat hele spelletje ook nog eens twee keer. Allemaal braaf beantwoord en ik mag verder.

In Grindelwald zoek ik eerst het hotel op dat ik thuis al had gereserveerd, maar daar kan ik nog niet in. Ik rij eerst maar even de Terrassenweg rond voor wat uitzichtjes. Ondertussen vraag ik me af welke bergen ik nou eigenlijk zie. De Eiger moet er tussen zitten maar ik herken niets. Na een tijdje zoek ik het station op om met het treintje naar boven te gaan. Kleine Scheidegg kan ik me nog herinneren. Daar is de Silberhorn, die al een jaar of 8 op mijn foto-verlanglijstje staat. Dit keer heb ik voldoende lens bij me om hem erop te krijgen. De vorige keer kwam ik wat tekort.

Parkeren is overigens waardeloos hier: muntjes. Ik besluit om naar Lauterbrunnen te rijden want daar is ook een station en hopelijk betere parkeergelegenheid.

In Lauterbrunnen is gelukkig wel een normale parkeergarage. De trein doet er zo’n 40 minuten over. Boven is alles wit en er schijnt een vrij felle zon. Van hieruit is het allemaal duidelijk: Eiger, Mönch, Jungfrau Joch, Jungfrau en de Silverhorn. Ook het uitzichtpunt op de Jungfrau Joch is goed te zien.

De zon staat niet helemaal lekker hier, maar ik kan wel een paar aardige foto’s maken van Eiger en Mönch. De Silberhorn staat helemaal in de schaduw en het lijkt erop dat die alleen midden in de zomer in de zon staat. Weer niet dus…

The Eiger Noord- en Westwanden.

Eiger North Face vanuit Kleine Scheidegg, herfst, Zwitserland.

Een betere blik op de top…

…en nog eens maar nu op de maximale vergroting die ik vandaag beschikbaar heb. Dit is een gecombineerde plaat die bestaat uit twee aparte foto’s van de linker en rechter zijde. Ik hou echt van de scherpe details in de top.

Deze vertikale impressie toont een mooie dynamische swing van beneden rechts naar links boven en met de wind mee over de top weer terug naar rechts.

Eiger North Face vanuit Kleine Scheidegg, herfst, Zwitserland.

Een heldere blik op een gletsjer tussen de toppen van de Eiger en de Mönch.

Eiger Glacier vanuit Kleine Scheidegg, herfst, Zwitserland.

Overzicht van de Mönch.

Mönch vanuit Kleine Scheidegg, herfst, Zwitserland.

Wat dichter bij de top.

De top op maximale vergroting geeft goed zicht op de steile geulen direct onder de top.

Kleine Scheidegg ligt op 2000 meter, de toppen hier zijn ruim 2000 meter hoger. Recent heb ik enkele boeken gelezen over de K2, de op één-na hoogste berg ter wereld. Het basiskamp ligt daar op 5000 meter, dus nog zo’n 1000 meter hoger dan de toppen die ik hier zie. De top van de K2 is dan nog ruim 3600 meter boven het basiskamp, dus bijna twee maal hoger dan de toppen die ik vanaf hier zie en ruim vier keer zo hoog vanaf zeeniveau. In één van de boeken spraken ze hun verrassing uit over de enorme hoogte van de top ten opzicht van het basiskamp. Onwaarschijnlijk dat ze die beklimmen. Het is hier al frisjes, laat staan daar boven. Het geeft wel te denken…

Na een half uur komt er een flinke wolkenbank binnen drijven vanuit het dal rechts. Al gauw zijn de toppen gehuld in voorbij stromende nevel. Ik pak alles in en neem na nog wat zonnen de trein weer naar beneden.

Op de terugweg naar het hotel stop ik nog even voor een mooie foto van één van de twee bergen naast de Eiger, ben er nog niet achter welke het is, maar later blijkt dat het de Wetterhorn is. De Wetterhorn en Schreckhorn lijken veel op elkaar en soms is maar één van de twee zichtbaar als je de vallei in rijdt terwijl de hoek waaronder je ze ziet constant veranderd met de richting van de weg.

Een mooie groene helling met de Wetterhorn op de achtergrond.

Wetterhorn vanuit Grindelwald, herfst, Zwitserland.

Wat dichter bij.

Hier in het dal herken ik de Eiger niet, ook niet van de vele platen die je hier ziet. Ik begrijp het niet.

Terug in het hotel begrijp ik opeens wat ik zie. Alle ’bergen’ vlak voor me zijn in werkelijkheid de Eiger. Alleen zit je er hier recht onder, waardoor het lijkt alsof er meerdere bergen zijn, maar in feite is het er maar één. De ’toppen’ zijn in werkelijkheid ’subtoppen’ in de wand van de Eiger.

Terwijl de zon langzaam achter de wolken verdwijnt en de schemer langzaamaan begint in te zetten, begin ik wat foto’s te maken van de Eiger Noordwand, de graad links ervan en een glimmende top op de achtergrond die wel eens van de Finsteraarhorn kan zijn. Eigenlijk zijn de foto’s bedoel om een lens te testen en daarom gebruik ik geen statief in snel verminderende lichtcondities. De foto’s zijn eigenlijk niet bedoeld om te houden, maar zijn zo scherp dat ik toch maar besluit om ze te delen.

Met 12x vergroting speur ik de berghelling af naar de opening in de Noordwand van waaruit reddingen kunnen worden gedaan. Ik denk hem te hebben gevonden maar helemaal zeker weten doe ik het niet.

Eiger North Face vanuit Grindelwald, herfst, Zwitserland.

De scherpte en contrast van deze lens blijven me verbazen. Genomen met een teleconverter op 600mm, vanuit de hand in schemercondities. Wow!

Aan de linkerzijde loopt een graad richting de top. Alhoewel het geen fantastische foto’s zijn vind ik…

…het monochrome, contrastrijke karakter van de rotsdetails wel apart.

Eiger North Face vanuit Grindelwald, herfst, Zwitserland.

De blauwe top achter de Eiger graad zou wel eens de Finsteraarhorn kunnen zijn, maar helemaal zeker daarvan ben ik niet.

Eén van de pieken in de graad aan de oostzijde van de Eiger Noordwand.

Kaarten, Grafieken & Downloads

GPS Informatie is niet beschikbaar voor deze dag, omdat er iets mis is gegaan.