Dag 3/10 – Deel 1/2

Myvatn

Het ontbijt is om 7 uur. Er is echt van alles. Ik kies voor een Engels ontbijt en nog een bordje kwark. Was ik nog vergeten. Ontbijt gisteren was ook erg goed. Maar vanwege de zware burger van de avond ervoor kwam ik niet veel verder dan een punt appelgebak en een donut-achtig-ding. Ook nog een bakje koffie genomen. Kon alleen nergens melk vinden. Hele bak met zakjes suiker en zoetjes maar geen melk. Gek. Aan de andere kant staat een pak Mjölk. Die maar dan. Ik giet een flinke scheut in mijn koffie, maar het blijkt yoghurt te zijn. Fok. Waarom zetten ze er dan geen Yöghurt op? Het begint meteen te klonteren. Even flink roeren dan. Het lijkt te mengen, maar gaat dan toch weer klonteren. Nog even geproeft maar dat was genoeg, bleeeerrrrk ende yuk. Als ik terug naar mijn kamer loop, zie ik een kan melk staan, naast de bak met suikertjes…

Vandaag heb ik niet zoveel haast. De lucht is nog helemaal bewolkt en de bergpas waar ik zometeen weer overheen moet, ziet er kwa kleurtjes op de wegenkaart een stuk minder goed uit dan gisteren: slippery en drifting snow. Ook weinig of geen auto’s zijn er sinds middernacht overheen gegaan. Ik wacht wel ff. Wel is er al wat blauw te zien in de lucht, hoopvol! Het weerbericht voor het vliegveld hier geeft de hele dag ‘broken’ aan, dus gedeeltelijk bewolkt en vanaf 18:00 helemaal open.

Rond een uur of 10, rijden er al veel meer auto’s over de pas, dus nu kan het wel. Er is ook veel meer blauw aan de lucht nu.

Ik start een nieuw experimentje: timelapse film tijdens het rijden. Dat wil ik morgen gaan doen voor de terugweg van 400 kilometer naar het zuiden. Lijkt me leuk, in plaats van klipjes maken. Twee problemen nog: 1) hoe hang ik dat ding in vredesnaam op 2) hoeveel foto’s per uur zijn er nodig en hoeveel kan ik er kwijt op het kaartje?

Voorlopig zet ik hem maar eens op 1 foto per 30 seconden. 120 foto’s per uur is ongeveer 5 seconden film. Misschien nog iets aan de korte kant maar voor het proberen is het goed genoeg. Filmpje moet natuurlijk wel enigszins vloeiend worden, maar het moet ook niet te langzaam gaan. Ik hang hem op aan de zonnekap aan de passagierskant. Probleem is nog wel dat ik hem alleen maar op zijn kop opgehangen krijg. Maar goed, die beeldjes zijn wel om te draaien. Na enig geklooi loopt ie.

De pas is goed te doen. Een sneeuwploeg met twee enorme propellers in de schuiver, zwiept een hele zooi sneeuw over de rand het ravijn in.

Halverwege hoor ik een paar piepjes van de GoPro. Oh oh, ik had er nog aan gedacht om hem op te laden gisteren, maar was het daarna weer vergeten. Schiet lekker op zo.

Als ik bij Godafoss aankom is er al bijna geen wolk meer aan de lucht. Stralend blauw en een lekker zonnetje. De zon staat wel een beetje verkeerd, want hij staat schuin achter de waterval, tegenlicht dus. Verder loopt het helemaal vol met toeristen, die allemaal zo’n beetje boven de waterval staan. Laat maar even, ik kijk hier vanmiddag nog wel.

Door naar Myvatn, een vulkanisch gebied. Onderweg nog wat glibberige stukken weg, maar het valt alles mee. Lake Myvatn is helemaal bevroren en het ijs heeft een lichtblauwe kleur. Maar voor foto’s is het niets. Veel te wijds en vrijwel geen voor- of achtergrondmateriaal.

Verder naar het oosten, over de pas heen kom ik terecht bij Hverir een geothermisch gebied. Hier ben ik al eens eerder geweest. Het is niet heel bijzonder, maar ik ga toch even kijken. Het is weer smerig koud, -6 met een harde wind. 24 meter/seconde zag ik ergens staan vanochtend, maar dat kan ik me bijna niet voorstellen.

Heb vandaag wel een dikkere broek aangetrokken over mijn thermolegging. Die andere was een beetje te dun gisteren. Maar heb dom genoeg wel een laagje minder aan op mijn bovenlijf. Dacht dat het wel zou kunnen, maar dat had ik beter niet kunnen doen. Ik voel het meteen. Ook alle plekken waar geen windstoppermateriaal zit springen er meteen uit, nek, handen en overgang bij de schoenen. Die zet ik meteen op mijn verlanglijstje. Hoofd had ik gelukkig wel aan gedacht. Windstopper petje en twee mutsen over elkaar heen. Dat gaat goed. Ik bedenk me nog dat ik hele dunne handschoentjes bij me heb, zodat ik een klein beetje bescherming heb maar wel de camera kan bedienen. Want zonder is bijna geen doen. Als het maar even kan, gaan meteen de dikkere handschoenen er weer overheen.

Ik begin met een paar foto’s van het sneeuwveld met een oude vulkaan op de achtergrond tegen de zon in.

Hverir

Hverir

Aan de andere kant in het zonnetje ligt een roodbruin gekleurde heuvel die ook de moeite waard is.

Hverir

Vlakbij de parkeerplaats liep ik al langs een fumerol en nu van de tweede vlakbij maak ik een foto en daarna nog een filmpje.

Hverir

Het is een stapel keien waaronder hete stoom ontsnapt. Normaal gesproken is het een opening, maar ik denk dat ze hier een stapel stenen op hebben gelegd, zodat mensen er geen troep in gooien. Er komt echt heel veel stoom vanaf. Deze keer niet met de GoPro maar met de nieuwe camera. Het is even zoeken, want dit heb ik natuurlijk niet uitgeprobeerd thuis, nou ja heel even dan, maar ik was het speciale knopje om de film te starten alweer vergeten. Maar al gauw zie ik dat ie opneemt. Wel even wennen, want nu moet ik opeens op geluid gaan letten. Je kan niet even hoesten want dat neemt ie ook op. Voorbij lopende mensen maken ook herrie, dus behalve dat ze niet in beeld mogen komen mogen ze nu ook buiten beeld geen geluid maken.

Die filmpjes van gisteren vond ik echt leuk. Bewegende beelden en geluid erbij geeft toch weer een hele andere dimensie dan foto’s. Ik ga dit vaker doen. Nadat ik foto’s heb gemaakt, staat de camera toch al goed en het is een kleine moeite om er even een 10 seconden clipje achteraan te gooien.

Terwijl ik door de bagger terugbanjer valt me opeens een zwaan van ijs op. Althans daar doet het me aan denken.

Hverir

Links staat een klein pijpje stoom te blazen en een paar meter rechts daarvan, groeit de zwaan. Mooi!

Hverir

Hier nog wat dichterbij. Best uniek.

Hverir

Hierna rij ik nog een stukje verder. De weg is schoon hier en even speel ik met de gedachte om door te rijden naar Dettifoss en twee andere watervallen 70 kilometer verderop. Maar dan bedenk ik me weer dat ik vanochtend heb gezien dat die wegen rood waren. Beter van niet dan. Wel rij ik nog een stukje in die richting en kom meteen het bordje Krafla tegen, de powerplant. Het is maar 7 kilometer. Halverwege staan een heleboel auto’s en mensen met langlaufskies en honden. De weg gaat uiteindelijk over in sneeuw en ik stop hier maar voor een paar foto’s van één van de fabriekjes.

Geothermal Factory

Geothermal Factory

Terug op de hoofdweg, rij ik nog een stukje verder in de richting van Dettifoss voor een foto van de sneeuw.

East of Hverir

Terug richting Lake Myvatn stop ik bij een andere fabriek die ik op de heenweg al had gezien.

Geothermal Factory

Fotogeniek ding wel met die vulkaan erachter en die lichtblauwe vijver ervoor.

Geothermal Factory

Hier sta ik vol in de wind en het valt dan ook niet mee. Ik schiet ook nog een filmpje hier en daar is de harde wind goed op te zien. Het is gewoon niet stil te houden.

Dan volg ik nog een ander smal weggetje maar dat is al gauw bedekt met een dikke sneeuwlaag met diepe sporen. Benieuwd of ik hier door ga komen. Het lukt maar net. De sneeuw schuurt langs de bodem en de auto glijdt alle kanten op. Uiteindelijk na een paar kilometer kom ik weer op de normale weg uit en eigenlijk snap ik niet wat hier nou te zien moest zijn.

Terug richting Akureyri zie ik een splitsing die naar Husavik aan de kust gaat. Hier heb ik een paar keer Walvistochtjes gedaan tijdens de vorige trips. Aangezien ik nog tijd genoeg heb, lijkt die omweg me wel aardig. Maar de lol stopt na een paar kilometer al. De weg verdwijnt compleet in de sneeuw. De paaltjes zie ik al niet eens meer en die zijn zeker een halve meter hoog.

Dan maar terug via dezelfde route. Nog even een korte stop voor een uitkijkje over Lake Myvatn en de mooie Hverfjall krater. Fotogeniek ding wel maar niet in het huidige licht. Op naar Godafoss.

Kaarten, Grafieken & Downloads

GPS Kaart met kleurgecodeerde hoogte informatie

Kleurgecodeerde afstand/hoogte grafiek

Kleurgecodeerde afstand/hoogte grafiek, IJsland Winter 2013, Dag 03

Download het originele gpx bestand hier.

edit