Dag 11/21 – Deel 3/3

Grizzly

Ik laad alles in en rij terug naar de Jackson Lake Lodge om even mijn email bij te werken. Hierna rij ik verder naar het zuiden, totdat het me opeens opvalt dat er een hoop auto’s en mensen aan de kant van de weg staan. Een duidelijk teken dat er wat te zien valt.

Gisteren heb ik van één van de fotografen gehoord dat hier vaak beren te zien zijn, soms zelfs met jongen. En inderdaad er loopt een Grizzly rond te struinen ongeveer 100 meter van de weg. Ondanks dat mijn lens een beetje tekort schiet om hem er echt goed op te krijgen, maak ik een paar leuke foto’s.

Grizzly Bear

Hij gaat ook een paar keer rechtop staan om te zien wat er allemaal aan de hand is (-;

Na wat verder rondsnuffelen…

…gaat hij weer het bos in.

Grizzly Bear

Een man vertelt me dat hij enkele dagen geleden hier een beer achter een hertje aan zag rennen. Precies op de weg sprong hij er bovenop om het terug het bos in te sleuren. Kinderen die stonden te kijken, begonnen allemaal te huilen. ‘Bambi is dood!’.

Beren kunnen harder rennen dan een paard. Nauwelijks voor te stellen, maar het schijnt echt zo te zijn.

Even wat slaap inhalen

Ik rij verder naar het zuiden, naar Jackson (alles lijkt hier wel vernoemd te zijn naar ene Jackson). Hier vind ik een hotel en heb de hoop om wat slaap in te halen. Dat gaat even niet door, want de kamer is nog niet klaar. Dan eerst maar even wat eten, een hamburger dit keer. Daarna is de kamer gereed en vertoef ik twee uurtjes in dromenland voordat ik om 16:00 weer wakker wordt.

Hidden Falls

Nu eerst naar Jenny Lake voor een wandeling naar Hidden Falls. Omdat het al vrij laat in de middag is, neem ik de boot naar de andere kant van het meer, dat me 4 kilometer lopen bespaart. Omdat dit de laatste boot van vandaag is, betekent het wel dat ik terug moet lopen. De boot vaart weg en ik blijf alleen achter met nog een paar vissers aan de waterkant.

De waterval kan worden bereikt via een klimmend pad van ongeveer 800 meter lang. Een beetje op mijn hoede schuifel ik het bos in. Wat later kom ik een paar mensen tegen die al naar de waterval zijn geweest. Kort daarna ben ik daar zelf. Weer de bekende bordjes met waarschuwingen voor beren.

Fotografisch gezien valt hier niet heel veel te doen. Het is een vrij grote waterval maar grotendeels ’hidden’ tussen de bomen. Wie had dat kunnen bedenken? (-; Ik besluit om maar terug te gaan. Er is nog een splitsing in het pad dat helemaal naar boven leidt voor een mooi uitzicht over Jenny Lake. Maar aangezien het al redelijk laat is, laat ik dat maar zitten.

Op de terugweg stop ik nog een keertje bij een bruggetje over de beek maar er stroomt wat te veel water om echt goede foto’s te kunnen maken. Ook de verschillen in lichtsterkte zijn eigenlijk veel te groot. Toch een paar aardige foto’s.

Hidden Falls

Vredig bos

Daarna wandel ik de 4 kilometer terug via een mooi glooiend pad tussen groene vegetatie, langs de noordwest kant van het meer. Ik blijf continue op mijn hoede voor beren en echt wennen doe je er niet aan. Ook geluid maken voelt een beetje raar, vooral omdat ik af en toe mensen tegenkom. Maar eigenlijk zou ik het wel moeten doen.

Opeens zie ik een klein hertje staan op nog geen 2 meter van me vandaan naast het pad. Verbazingwekkend hoe goed camouflage bij die dieren werkt. Door alleen maar stil te staan vallen ze totaal niet op. Ik had hem bijna niet gezien. Het hertje lijkt redelijk kalm, dus ik zet mijn tas voorzichtig neer om de camera te pakken. Maar dit gaat haar toch iets te ver en ze loopt zo’n 15 meter bij me vandaan. Vanaf die afstand mag ik dan toch een paar foto’s van haar maken. Ze ziet er niet echt heel gezond uit, maar ik kan me vergissen.

Hertje

Grappige spechten en gekmakende muggen

Terug bij de auto besluit ik om het gebied rondom Jenny Lake nog wat meer te verkennen. Ik ga verschillende keren uit de auto om een beetje rond te kijken en wat foto’s te maken. Op één plek zitten een paar spechten die redelijk in de buurt blijven. Die achtervolg ik een tijdje, grappige beestjes.

Spechten

Specht

Er zijn hier erg veel muggen en ik wordt helemaal verrot gestoken. Na een tijdje wordt ik hier knettergek van en probeer ze met een paar wilde maaibewegingen bij me vandaan te jagen. De spechten schrikken hier van en vertrekken (-;

Dit doet me denken aan Canada een weekje geleden. Bij Dawson Falls stikte het ook van de muggen (geel/zwart gestreept). Ik was in een t-shirtje het bos ingelopen want het was behoorlijk warm. Bij de waterval werd ik belaagd en een aantal keer gestoken. De volgende dag had ik twee joekels van bulten op mijn linkerarm. Het was net of ik drie ellebogen had. Na een paar dagen trokken ze gelukkig weg.

Mormonenschuren

Tot slot ga ik nog even naar de Antelope Flats Road, om het gebied rondom de oude mormonenschuren te verkennen voor de sessie van morgenochtend. De lucht is vanaf vanmiddag helemaal bewolkt. Rond 20:30 besluit ik terug te gaan naar het hotel, want hier gaat toch niets bijzonders meer gebeuren.

Kaarten, Grafieken & Downloads

GPS Kaart met kleurgecodeerde hoogte informatie

Kleurgecodeerde afstand/hoogte grafiek

Kleurgecodeerde afstand/hoogte grafiek, Canada Voorjaar 2010, Dag 11

Download het originele gpx bestand hier.