Dag 6/21

GPS Magie

Om 05:00 uur sta ik op en dat gaat vrij gemakkelijk deze keer. Het vreemde is dat het al heel licht is buiten. Al snel kom ik erachter dat ik nog in Britisch Columbia ben en daar is het een uur later. Dus de zon staat al een half uur boven de horizon. Op zich maakt het niet zoveel uit omdat ik toch geen specifieke zonsopkomstlocatie op het oog heb. Leuk is trouwens wel dat als je vanuit Alberta naar Britisch Columbia rijdt of andersom er een bord langs de weg staat dat je de klok moet verzetten. Op bijna datzelfde moment doet de GPS het automatisch (-;

Een Koud Regenwoud

Vanuit Mount Revelstoke National Park rij ik door Glacier National Park (Canada) naar Yoho National Park. In Mount Revelstoke National Park ga ik eerst naar een koud regenwoud. Het is het enige koude regenwoud ter wereld dat zover van de kust ligt. Hier zorgt de bergketen voor de nodige regen. Koude regenwouden liggen normaliter veel dichter bij de kust zoals Olympic National Park in Washington.

Eerst ben ik nog een beetje huiverig om het bos in te gaan om dat het nog vrij vroeg in de ochtend is en ik de enige hier in de buurt ben. Je weet het maar nooit met al die beren hier. Er blijkt een betimmerd pad door het bos te lopen met leuningen eromheen. Waarschijnlijk om het plantenleven op de grond een beetje te beschermen. Na een tijdje voel ik me wat meer op mijn gemak en bij nader inzien verwacht ik eigenlijk geen beren hier. Ik kan me hierin vergissen, maar op het moment ben ik er niet bang voor. Het is een vrij open bos met mooie groene varens, mossen en andere planten.
Plotseling hoor ik een zwaar brommend geluid. Het blijkt een Colibri te zijn. Het is maar een heel klein beestje, misschien maar 5 centimeter lang. Wonderlijk om te zien. Even later komt er nog eentje overvliegen. Het is net een grote hommel met een zwaar geluid zoemend geluid. Al snel begin ik te fotograferen.

Eerst maar eens een overzicht.

Koud regenwoud, Mt Revelstoke National Park.

Het nemen van verticale composities is één van de eenvoudigste manieren om te variëren.

Dit is één van de varens met een ander blad eronder.

Er groeien hier verschillende soorten varens. Deze varens hebben een gemiddelde grootte en groeien dwars door elkaar heen.

Koud regenwoud, Mt Revelstoke National Park.

Een closeup van één van de bloemen.

Op sommige plekken liggen oude bomen weg te rotten.

Een eindje verder komt er plotseling een eekhoorntje op bezoek, terwijl ik enkele hele kleine varentjes aan het fotograferen ben. Na even rondgehuppeld te hebben springt hij midden in mijn compositie, kijkt even brutaal in de lens and huppelt verder. Die moet dus even overnieuw. Het bos geeft een goed gevoel, het is er zo stil en vredig, heel apart. Het feit dat zo’n eekhoorntje niet bang voor mij is en zo dichtbij komt is echt speciaal. Op deze foto komen de diep groene kleuren van het bos er het mooiste uit.

Emerald Lake

Hierna rij ik door naar Emerald Lake en maak een wandeling rondom het meer van een kilometer of 6. Onderweg fotografeer ik een aantal kleine bloemen.

wildbloemen, Yoho National Park.

Grizzly & Paardebloemen

Op de terugweg zie ik opeens mijn eerste Grizzly zo maar langs de weg. Hij staat op zijn gemak gras en paardebloemen te vreten. Op deze foto is duidelijk de grote bult tussen de schouders te zien waardoor Grizzlies zich onderscheiden van Zwarte Beren.

Grizzly en paardebloemen, Yoho National Park.

Hij is vrij gemakkelijk te fotograferen vanaf een meter of 15 denk ik maar voor de veiligheid blijf ik wel in de auto. De beer is zich inmiddels wel bewust van de mensen die toestromen.

Opeens draait hij die enorme kont naar ons toe en begint ongegeneerd te schijten. Ik moet vreselijk lachen en vergeet foto’s te nemen van dit spectakel. Na een tijdje wordt de beer wat vermoeid door al dat eten en gaat erbij liggen om vervolgens zijn maaltijd gewoon voort te zetten.

Even later wordt hij weggejaagd door een toeterende bus.

Grizzly en paardebloemen, Yoho National Park.

Beren die zich op hun gemak voelen bij mensen worden een keertje gevaarlijk. Vorig jaar hebben ze een beer gevangen en tot 3 keer ergens anders naar toe gebracht. De laatste keer zelfs 200 kilometer verderop. Binnen een week was hij weer terug en na een paar dagen liep hij de lokale bakkerij binnen. Zo’n beer wordt afgeschoten of naar een dierentuin gebracht. Ik begrijp niet hoe beren over dit soort afstanden zo snel de weg terug weer kunnen vinden. Tegenwoordig worden beren soms ook over veel grotere afstanden verplaatst, tot wel 1000 kilometer, naar een gebied waar vrijwel geen mensen leven. Dit lijkt beter te gaan.

Lake Louise

Hierna rij ik door naar Lake Louise. Alle hotels zijn nu 170 dollar en duurder. Het hoogseizoen is in die paar dagen blijkbaar echt begonnen. Aangezien ik nu geen zin heb om dit soort bedragen neer te tellen voor een nachtje slapen, rij ik terug naar de plaats waar ik de Grizzly heb gezien. Hier is een hotel in verbouwing en een kamer kost hier maar 59 dollar. Dat is een stuk beter. Ik rij weer terug naar Bow Lake om te kijken of daar nog beren zijn. Die blijken er niet te zijn. Ik vraag het even na bij een hotel en er blijkt hier een berin met twee jongen rond te lopen. Meestal zijn ze vroeg in de ochtend te zien.

Takakkaw Falls

Ik rij terug naar Yoho National Park en wandel naar een heel aparte waterval met de naam Takakkaw Falls. De zon staat al behoorlijk laag en zet de waterval in mooi warm oranje licht.

Takakkaw Falls, Yoho National Park.

Een closeup laat goed zien dat het water in het midden van de waterval gelanceerd wordt over een richel. Door het water iets te vertragen krijgt het een zijdezacht uiterlijk.

En tot slot mooie patronen van water en rots aan de onderkant van de waterval.

Op de terugweg zie ik een grappig beestje dat een tijdje blijft poseren voor de camera. Een mooie kans om een paar leuke foto’s te maken.

Grappig beestje in het Takakkaw Falls gebied, Yoho National Park.

Een stukje verderop staat een mooie bank die er gewoon om vraagt om op de foto gezet te worden.

Mooie bank in het Takakkaw Falls gebied, Yoho National Park.

Schotse Trouwerij

Ik keer snel terug naar Lake Emerald voor de zonsondergang. Onderweg zie ik enkele hertjes maar één van de drie geeft al heel snel een gil waarop ze er allemaal vandoor gaan. Aangekomen bij Lake Emerald kom ik erachter dat ik een vergissing heb begaan. De bergen rondom het meer zijn lager dan de omringende bergen. Alles ligt al in de schaduw als ik aankom. Bij het meer is net een Schots stelletje getrouwd. Precies op het moment dat ik daar aankom worden foto’s gemaakt. Ik doe van een afstandje mee met een telelens en kan een paar hele mooie foto’s maken.

Schots huwelijk bij Emerald Lake, Yoho National Park.

Ik raak in gesprek met een jongen die geinteresseerd is in de foto’s. Hij komt uit Taiwan en woont nu met zijn ouders in Nova Scotia (oostkust). Ze zijn geimmigreerd en hij werkt hier de hele zomer als kok voor stage. Hij vertelt dat hij de vorige dag een mannetjes-eland heeft gezien ’s ochtends vroeg. Ik sluit dit bezoek aan Emerald Lake af met een mooie foto van het botenhuis…

Botenhuis in Emerald Lake, Yoho National Park.

…en een overzicht van Lake Emerald.

Emerald Lake, Yoho National Park.

Voordat het helemaal donker wordt rij ik terug naar een plekje langs de Kicking Horse River met grote stenen in wild stromend water. Ik heb deze plek eerder op de dag al gezien en onthouden voor een bezoekje. Door het weinige licht hier heb ik vrij lange sluitertijden nodig, maar uiteindelijk komen er nog best spectaculaire foto’s uit. Deze stenen zijn ongeveer 4 meter in doorsnede.

Stenen in de Kicking Horse River, Yoho National Park.

Al met al een heel productief en gevarieerd dagje.

Kaarten, Grafieken & Downloads

GPS Kaart met kleurgecodeerde hoogte informatie

Kleurgecodeerde afstand/hoogte grafiek

Kleurgecodeerde afstand/hoogte grafiek Voorjaar 2010, Dag 6

Download het originele gpx bestand hier.