Dag 19/21

Vissen

De helft zit er al weer op besef ik vanochtend. Aan de zonnige kant heb ik nog 19 dagen te gaan, bijna 3 weken. Ik kan nog een hele hoop zien en doen in die tijd. Gauw verder dus.

Vanacht geen oog dicht gedaan. Mijn hotel ligt aan een hoofdweg in Soldotna en precies op het moment dat ik naar bed ging, besloten ze om het wegdek eraf te gaan frezen. Wat een teringherrie zeg. Rond 02:30 werd het wat rustiger buiten, waren ze zeker aan het vegen of zo. Ik heb nog een paar uurtjes gesluimerd maar echt slapen was het niet. Om 05:40 moet ik eruit. Vanochtend moet ik om 07:00 aan de rivier staan in Sterling. Het is nog donker buiten maar gelukkig wel droog. De bewuste rivier kan ik vrij gemakkelijk vinden en onze gids Matt zit al in zijn bootje. Vlak daarna komt een stel aan dat ook meegaat. Aardige mensen, hij werkt voor United Airlines.

Vlot daarna gaan we op weg. Het is nog steeds behoorlijk donker, de zon is nog niet op. Eén van de anderen duikt weg in zijn kleren en zegt nog nu komt het koude gedeelte. De gids is ook al helemaal ingepakt, gezicht en al. Uhm ik voel een beetje nattigheid, wat gaat er nu gebeuren? Ik krijg nog net mee dat we eerst 20 minuten stroomopwaarts varen en dan VROOOOOEEEM, scheuren we weg. Wow wat gaat dat hard zeg. Zit een sterke motor op dat ding.

De rivier stroomt ook heel hard en daardoor lijkt het nog spectaculairder. Het blijkt niet zo heel diep te zijn, 1 meter aan de kanten en 2 meter in het midden. Het water is blauwig van kleur door de gletsjerdeeltjes die er in meegevoerd worden.

Ik begrijp meteen dat over die kou. Doordat we zo hard gaan staat er een sterke ijskoude wind die overal doorheen snijdt. Op kou had ik wel gerekend maar niet op wind. Dan begint het ook nog te regenen. Stom dat ik mijn regenpak niet meteen heb aangedaan, maar nu met deze snelheid lukt dat niet meer. Moet het maar even uitzitten.

Dan stopt de motor en zijn we blijkbaar waar we zijn moeten. We krijgen ieder een hengel met een stuk kunstaas en wat uitleg. Het blijkt dat we het aas 20 meter weg laten lopen en daar in de stroming laten hangen. De boot blijft door de motor op ongeveer dezelfde plaats liggen. Ik begin te vieren en meteen staat de hengel krom, binnen 5 seconden nog wel. Het is een grote zilverzalm, wat een bakbeest zeg. Ongeveer 6 kilo volgens de gids. Binnenhalen gaat vrij gemakkelijk, schepnet erbij en dan ligt ie in de boot.

Ieder van ons mag er 3 vangen en meenemen. Ik heb er nog even over gedacht om ze mee naar huis te nemen omdat hier verschillende bedrijfjes zitten die de zalmen fileren, roken, inblikken en invriezen. Het is maar net wat je wil. Ook kunnen ze de zalm voor je opslaan en zelfs verzenden. Binnen de VS kost verzenden van 25 kilo zalm ongeveer 150 dollar, maar na even rekenen kom ik voor Nederland al gauw uit op 1250 dollar. Winkelwaarde van de vis zal ongeveer 1000 euro zijn dus dat heeft geen enkele zin. De enige manier om dit goedkoop thuis te krijgen is als ingecheckte bevroren baggage. Een extra 30 kilo kost 100 dollar. Maar ik ben nog een paar weken onderweg, dus dat gaat niet werken.

De andere twee komen uit Houston en willen de gevangen vis wel houden. Hij krijgt twee flinke meppen op zijn kop met een houten moker, daarna wordt 1 van de kieuwen doorgesneden. De bladen van een kieuw komen uit in een soort V, door die door te snijden wordt een slagader opengemaakt en kan het bloed eruit lopen. Blijkbaar pompt het hart nog een tijdje door. De vis zelf is door de eerste klap en de tweede voor de zekerheid al klinisch dood en merkt hier niets meer van. Ondanks dat het met bruut geweld gepaard gaat is het voor de vis heel snel afgelopen. Hij wordt in het vooronder van de boot gelegd, waar hij verder kan leeglopen, van beide kanten spoelt er water door deze ruimte.

Niet lang daarna weer beet. Een flinke regenboogforel en niet lang daarna een hele grote van maar liefst 3 kilo. Je mag maar 1 regenboogforel per persoon houden en die moet onder een bepaalde maat blijven, dit soort grote vissen moeten allemaal worden teruggezet. Hij is goed vet. In de zomer voeden ze zich vooral met zalmeitjes, ronde rode balletjes van ongeveer 5 mm doorsnee.

Vanochtend vangen de andere twee er nog 5 waaronder eentje die nog een heel stuk groter is dan die van mij. Ik heb geen beet meer.

Rond 11:00 gaan we met de boot aan wal en het met een blinkertje in ondiep water proberen. Ik geloof daar eerlijk gezegd niet zo in maar het is wel lekker om weer even warm te worden. Na een tijdje varen we naar een ander stuk omdiep water en gaan daar nog even verder met gooien maar nu vanaf de boot. Eén van de andere twee gooit continue in waar die bellen in het water ziet en verrot hij heeft er nog één ook, weer zo’n grote klepper.

In de rivier drijven veel dode zalmen want die sterven allemaal nadat ze hebben gepaaid. In Alaska wordt gemiddeld 25% van alle zalmen die de rivier opzwemmen of de kust bereiken, jaarlijks gevangen. Best veel eigenlijk, maar er zijn wel de nodige beperkingen van kracht, max 3 pp per dag en King Salmon is geloof ik zelfs beperkt tot 1 per dag of alleen op zee en niet in de rivieren, zoiets. Blijkbaar leidt de zalmstand er niet onder want er zijn er ieder jaar weer genoeg.

We hebben nu 7 flinke zilverzalmen, ééntje meer dan ze eigenlijk mogen hebben en gaan over op forel. We varen een heel stuk verder stroomopwaarts naar een meer waar alle zalmen hun eitjes uitstrooien. Dit spelletje werkt anders. Aan de lijn zit een loodje en daaronder een rode kraal en daaronder een haakje. De bedoeling is dat je het lood tot op de bodem laat zakken, de boot drijft nu met de stroming mee, wat vrij hard gaat. Aan de lijn voel je allemaal korte rukjes van het lood dat over de bodem heen gaat. Als je een iets hardere ruk voelt betekent dat beet en moet je ophalen. De haak hoeft niet gezet te worden zegt ie nog, ze bijten zich zelf vast. En inderdaad, de ene na de andere. Mooie beestjes en ze gaan allemaal terug.

Zodra ze niet meer bijten, scheuren we met een rotgang tussen alle hengelaars door terug stroomopwaarts (het is net een scene uit James Bond) en wordt het spelletje herhaald. Na een keer of 5 is het tijd om naar huis te gaan. Nu met de stroom mee gaat het helemaal hard.

Matt de visgids zit nog op school en werkt de hele zomer hier, daarna gaat hij terug naar Seattle. Die jongens weten precies waar op de rivier je wanneer op welke manier te werk moet gaan. Zo heb je gemakkelijk een leuk dagje, want om dat allemaal zelf uit te vissen is geen doen.

De zalmen worden allemaal ter plekke gefileerd. Eerst de buik open van kop naar staart, dan sneetje achter de kop en de eerste filet eraf. Dan omdraaien voor de tweede. De rest gaat meteen overboord. Dan de ribbekastjes er nog afsnijden, gaatje erin prikken aan de bovenkant, duim erin en even afspoelen in de rivier. Eentje heeft een buik vol met eitjes en die gaan mee met de visgids als aas voor de volgende trip.

De andere twee hebben een flinke zak met 14 filets van gemiddeld 1.5 kilo per stuk denk ik, al gauw voor 840 euro thuis bij de visboer. Niet gek voor een dagje hengelen. Het is mooi roze vlees.

Zalmen komen in runs de rivieren op. Er is een hele kalender voor. Er zijn 5 soorten zalmen hier en ieder hebben ze hun eigen periode die ook nog eens per rivier kan verschillen. Sommige soorten hebben meerdere runs, bijvoorbeeld een vroege en een late. Ze verzamelen zich op zee en zwemmen massaal de rivier op, waar ze beren, hengelaars en adelaars moeten zien te ontwijken om op de paaigronden te komen.

Ze kennen hier het concept combat fishing. Heb daar één en ander over gelezen. Bij bepaalde zalmruns, staan honderden mensen schouder aan schouder in te gooien, om hun quotum voor die dag te halen. Er zijn wat spelregels, ongeschreven overigens en als je die niet volgt, kun je klappen oplopen. Het is ook belangrijk om een goede bril te hebben, omdat er continue haken en stukken lood om je oren vliegen. Ieder jaar vallen er een aantal gewonden. Wat een zootje moet dat zijn, met al die lijnen die natuurlijk in elkaar verstrikt raken en mensen die vechten om een plekje.

Doorgewinterde combatters hebben een systeem om zoveel mogelijk vis op de wal te krijgen. De hele familie staat achter elkaar en zodra de visser een vis aan de lijn heeft sleept ie hem de wal op en neemt één van de anderen zijn plekje in. Want zodra je een vis landt, staat er iemand anders op je plek. Dit gaat niet meer over vissen, maar om zoveel mogelijk vlees de kant op te slepen. De vriezer moet vol. Je kunt dus niet als beginner op je gemakje een vis gaan drillen want dat wordt niet geaccepteerd. Je houdt onnodig een kostbare plaats bezet. Stevige korte hengel, lijn die minimaal 20 kilo aan kan, liefst meer en zodra je beet hebt aan wal slepen en je plekje afstaan aan een ander. De rivier ligt ook helemaal vol met bootjes. Vond eigenlijk dat er vandaag al aardig wat lagen.

Ik voel er wel wat voor om volgend jaar of zo eens een weekje te vissen hier en alles mee naar huis te nemen. King en Red Salmon schijnen het lekkerst te zijn. Die twee op de boot vandaag hebben gisteren ook een dagje op zee gevist en twee heilbots gevangen van 20 en 30 kilo. Heel mooi vlees is dat. Ik denk dat je hier in een week tijd gemakkelijk 100 kilo vis bij elkaar kan vangen. Toch eens wat verder in duiken, weer eens wat anders.

Die twee nemen alles van de afgelopen 3 dagen mee naar huis. Ze laten het fileren en invriezen en het gaat zonder ijs een koeltas in en zo als ingecheckte baggage het vliegtuig in. Na 24 uur als ze weer thuis komen is het nog steeds bevroren. Hun zoon woont hier in Alaska en telkens als ze hem bezoeken, nemen ze voor hem een koffer diepgevroren vlees mee omdat dat hier zo duur is.

Homer

Nu nog anderhalf uur rijden naar Homer als voorbereiding op morgen.

Omdat ik vrij vroeg aankom kan ik nog even wat eten en daarna eens kijken of er nog wat te fotograferen valt buiten. Ik rij weer de hoge ringweg boven het dorp net als eergisteren. De bergen in het zuiden liggen er ook mooi bij, allemaal paarstinten en even twijfel of ik hiervoor ga of weer voor de vulkanen. Maar dan zie ik boven één van de vulkanen een mooie lenticulaire wolk hangen die zometeen een mooi kleurtje gaat krijgen. Daarheen dus. Ik neem een verkeerde afslag en kom nog bijna te laat ook. De zon gaat net onder maar die hoef ik toch niet. Het gaat om de lucht erna. Achter me zie ik de maan opkomen. Toch verkeerd gekozen? Maar nee, mooie kleurtjes boven de vulkanen dit is goed.

Het is wel meteen goed koud zeg als de zon onder is.

Kaarten, Grafieken & Downloads

GPS Kaart met kleurgecodeerde hoogte informatie

Kleurgecodeerde afstand/hoogte grafiek

Kleurgecodeerde afstand/hoogte grafiek, Alaska Herfst 2013, Dag 19

Download het originele gpx bestand hier.