Dag 18/21

Planning

Ik ben er inmiddels wel achter dat ik het qua foto’s hier van tripjes moet hebben. De omgeving is wel mooi maar moeilijk toegankelijk en nauwelijks fotogeniek, op een aantal specifieke plekken na dan. Het aantal foto’s dat ik tijdens een boottripje kan maken is veel hoger dan dat een week rondrijden oplevert. Gisteren was een beetje een verloren dag op die spectaculaire zonsondergang na dan en vandaag gebeurt eigenlijk hetzelfde.

Eergisteren had ik opeens het briljante idee om eens naar de weersverwachtingen voor Katmai National Park te kijken en die bleken onverwacht goed te zijn voor de hele week. Oorpronkelijk wilde ik hier begin september met een ferry naartoe, maar die bleken maar 2 keer per maand te gaan terwijl de weersverwachtingen ook niet bepaald best waren. Ik had het idee om daar nu nog naar toe te kunnen eigenlijk al uit mijn hoofd gezet, totdat ik die mooie weerberichten zag.

Ik ben bijna de hele ochtend bezig met het uitzoeken van beren-kijk-trips. De één na de ander is er al mee gestopt voor het seizoen, maar uiteindelijk vind ik er eentje die hier vanuit Homer vliegt, Steller Air, dezelfde die Michelle gisteravond aanraadde. Ik boek een tripje voor aanstaande vrijdag. Ze zijn flexibel in de bestemming en gaan altijd daar naartoe waar de beren op dat moment zijn. Op dit moment blijkt dat Brooks Falls te zijn, een bekende waterval waar de grote Kodiak beren op zalm vissen. De weersverwachtingen zijn nog goed dus maar hopen dat dat zo blijft. Goedkoop is het zeker niet, 600 dollar voor 3 uur vliegen en een uur of 3 beren kijken. Twee weken geleden had ik dat zeker niet gedaan, maar alternatieven zijn er niet en nu denk ik daar anders over. Als je iets wil zien hier dan kost dat geld. Een beetje doelloos rondrijden schiet ik ook niets mee op. Ik probeer nog zoén tripje te regelen naar een andere plek voor zaterdag of zondag.

Inmiddels ook weer contact gehad met Joe en Mark. Ik kan morgen een dagje gaan vissen. We gaan met zijn drieën en een gids een hele dag met een bootje de rivier op hier, eerst op zalm vissen en als we er ieder drie gevangen hebben, de rest van de tijd op forel. Leuk is dat Joe en Stefanie me hebben uitgenodigd om bij ze te komen eten. Dat wil ik zeker gaan doen.

’s Middags rij ik terug naar Soldotna. Onderweg maak ik nog wel een foto van ’’n van de vulkanen, maar veel is het niet. Ik zoek ook nog naar wandelpaden, maar vind ze niet. Ze lijken er gewoon niet te zijn.

Ben met een plan B bezig. Na zondag ben ik hier wel klaar. Ik kan nog een dagje naar Seward maar daarna weet ik niet meer waar ik naartoe moet of wat ik moet gaan doen. Denali is inmiddels gesloten en hetzelfde geldt voor alle excursies in deze hoek. Het gaat dinsdag waarschijnlijk ook weer regenen. Het oosten van Alaska ben ik nog helemaal niet geweest, maar dat is ruim 2000 km rijden vanuit waar ik nu ben en weer terug. Op zich zou ik dat er wel voor over hebben, maar de weersverwachtingen zijn nog steeds slecht daar en de nog beschikbare tijd begint inmiddels wel heel erg kort te worden om daar nu nog heen te gaan. Denk dat ik dat beter bewaar voor een volgende keer en dan rechtstreeks op Juneau vlieg of het combineer met een cruise. Het enige wat nog wel haalbaar is, is om een vlieglesje op een watervliegtuig te doen, dat lijkt me wel heel erg leuk, maar dat neemt ook maar een paar uur in beslag. Leuk voor een keertje tussendoor maar niet om een hele week mee te vullen.

Vlak nadat ik de vluchten had geboekt kwam ik erachter dat het weer in de loop van september hier slechter wordt en dat per half september een hoop dicht gaat. Sindsdien heb ik een alternatief in mijn achterhoofd gehouden dat ik nu waarschijnlijk ga uitvoeren. Ik heb op zaterdag de 28ste twee vluchten staan om via Seattle in Vancouver uit te komen. Het idee is nu om aanstaande zondag of maandag al naar Seattle te vliegen en de vlucht naar Vancouver gewoon te laten staan. Dan zou ik een dag of vijf de tijd hebben om in Washington en Oregon rond te rijden en daar foto’s te maken.

Ik ben daar een jaar of 4-5 geleden al eens geweest en het is erg mooi. Olympic en Mt Rainier National Parks zijn de eersten waar ik aan denk, maar er zijn ook ontzettend veel watervallen. Het is heel mooi daar en het is ook veel gemakkelijker om mooie fotos te maken. Mocht het daar ook pokkeweer zijn dan heb ik veel meer mogelijkheden om dat uit de weg te gaan. Het is wel zo dat ik daar helemaal niets voor heb voorbereid, maar heb nog een aantal dagen om een leuke route samen te stellen.

Vanavond hang ik drie kwartier aan de lijn met Delta Airlines om uit te laten zoeken wat dat kost. Het komt neer op 250 dollar + 125 euro, eigenlijk een nieuw ticket voor dat deel van de route. Ook de autohuur geldt iets dergelijks voor maar dat valt wel mee. Het is eigenlijk geld weggooien, maar dat doe ik liever dan hier een dag of vijf in een hotel gaan zitten wachten totdat ik weer verder kan. Ik heb er eigenlijk wel zin in. Als het weer goed blijft ga ik nu een paar leuke dagen tegemoet met vissen, vliegen en beren fotograferen, dan nog een druk dagje rond Seward met twee gletsjers, het aquarium en een wildlife refuge. Tussendoor nog eten bij Joe en dan direct door naar Washington. Dan begint het tenminste weer ergens op te lijken!

De meeste verkeers- en andere borden zien er hier trouwens zo uit als op deze foto. Compleet aan flarden geschoten (-;

Kaarten, Grafieken & Downloads

GPS Kaart met kleurgecodeerde hoogte informatie

Kleurgecodeerde afstand/hoogte grafiek

Kleurgecodeerde afstand/hoogte grafiek, Alaska Herfst 2013, Dag 18

Download het originele gpx bestand hier.